Sunday, August 12, 2007

Are you still awake? I'm falling asleep now

Ännu en vecka har gått, dags för en update!

Andra skolveckan kom och gick väldigt snabbt! Hade en liten uppgift som var lite jobbig att göra för jag och Joakim kände verkligen inte att den var relevant för det är här för att lära oss. Men det slutade med att när vi senare pratade om den uppgiften på våran tutorial på det ämnet; Contexts of Modernity, så var det med gjort så med mening för att skapa en diskussion om vad som är objektivt och subjektivt i våran historia. Vad är sanning i en bok om en händelse eller krig t ex? Eftersom det är dom som oftast vinner kriget som skriver ner vad som har hänt och vinklar det i deras fördel.

Anywaysssss, det är en del dom två grundkurserna vi måste gå för att ta en bachelor i våra inriktningar. Intressant är det iaf för i samma ämne men i våran lecture, där det är mer att läraren pratar nonstop och vi lyssnar, så pratar han om hur vi uppfattar världen och att vi ska lära oss att sakta ner och iaktta världen, som om vi vore utomjordingar som landade på den här planeten, kolla in alla våra invanda beteenden och sånt, väldigt intressant.

Förra veckan var vi på The Fremantle Prison Tour. Fremantle är en liten hamnstad som ligger nåra mil härifrån. Lite mindre och mer relaxed än Perth verkar det som. Först gick vi runt i Fremantle Market och kollade in lite smågrejer sen samlades vi (alla nya elever typ) och gick till fängelset. På vägen dit så mötte vi några småungar som sa: Dont go in there!!! Vi hade alla fått höra att det skulle vara rätt läskigt nämligen :)...


När vi kom dit så tilldelades vi små ficklampor, för det var helt kolsvart inne i fängelset. OH yeah!

Guiden berättade hur alla fångar hade det i fäångelset, och dom verkade ha det jävligt jobbigt haha. Dom fick bla en hink att skita i, två pers fick alltså dela på en hink :(. Bluae! Sen utdelades det spöstraff och om man svimmade innan man fått alla piskslag så fick man först åka till sjukhuset där dom hällde salt i såren, dels för att det gjorde apont och dels för att undvika infektion i såren. Seeeen fick man gå tillbaka till stället där man blev piskad och avsluta sitt straff haha, tough shit. Man blev även hängd. Där kunde man dock inte råka svimma :p...

Dom försökte även skrämma oss lite extra några gånger under turen. Första gången så släppte dom en human size docka ner från taket samtidigt som dom spelade ett inspelat skrik på högsta volym så vi skulle hoppa till! Vilket funkade :). Dockan landande ovanför oss på ett nät som dom hade ovanför oss så man antingen inte skulle ramla ner och dö om man var på någon av dom andra våningarna.

Dom andra gångerna så hade dom skådisar som spelade fångar, som plötsligt stormade ut ur celler för att sedan berättade om hur hemskt dom hade det..

Se bilderna från fängelset >>HÄR<<!


I torsdags i den här veckan åkte jag, Joakim, Phoebe, Sandy och Belinda till Ikea! OH YES!!!! Fan vilken upplevelse :D Var så himla glad! Alla namnen på produkvar ju på svenska så det var som att vandra omkring hemma på Ikea. Hittade även en svensk som jobbade där i kassan, som berättade att många svenskar firar kräftskiva här i Perth nu. Såååå det blev att jag och jocke köpte två paket kräftor tillsammans :D

Andra saker som blev köpta:

Gott & Blandat, Djungelvrål, Bilar: Vägskyltar, Marabou mjölkchoklad med Daim i, Singoalla kakor x 2, Estrella Dill Chips, Daim, Kaviar, Knäckebröd, 1kg svenska köttbullar, en kudde, ett påslakan-set, en sänglampa och en penn & pappers-hållare.

Vi passade även på att äta där, det blev såklart köttbullar och potatis för mig :D Dom tre tjejerna från HK som var med provade köttbullarna också för första gången, lustigt nog så gillade dom både det och kaviarn+knäckebrödet :D

Se bilderna >>HÄR<<!

I Fredags var jag fortfarande sjuk, har vart det i nästan två veckor nu, så himla skumt. Ska gå till doktorn imorn (måndag) (om jag pallrar mig upp för jag har sovit så sjukt dåligt senaste veckan).

Brukar egentligen vara ledig på fredagar men eftersom jag missade en klass i onsdags för jag var alldeles för sjuk för att gå till skolan, så kunde jag ha den på fredag istället, skitbra system för dom har samma lektioner flera ggr i veckan för det är så många som tar dom. Så efter den klassen så gick jag hem och sov till sju på kvällen, sen gick jag över till Björn & Cathering från Norge som bjöd på nachos och olika dippsåser, jag tog med en låda vin och svenska dill chips :D. Anne och Marcus från tyskland var även där.

I lördags lagade jag världens skrovmål, svenska köttbullar i Romano sås med spaghetti. I såsen blandade jag även ner paprika, morötter, champinjoner (som förövrigt är supergott här?!), en massa kryddor och självklart massor av vitlök :D. Blev till tre matlådor och så kunde jag även bjuda Phoebe på det eftersom hon nu lärt sig älska köttbullar nu haha. Stackars kines.

Senare på kvällen impuls-tog vi en buss mot The Galleria som är det stora köpcentret, men allt är ju stängt efter kl 5 på lördagar (eller innan) så allt var stendött där borta, så vi åkte tillbaka mot stan och hamnade i Northbrige vilket ligger i stan, där vi gick till en asnice Kina restaurang där enbart kineser går :D Jag var under väldigt lång tid den enda västerlänningen där :p. Maten var asgod! Det blev något sorts kött, någon sorts biff med krossat ägg ovanpå, som låg ovanpå ris, i en gryta :D.. o sen wokade grönsaker på det! Ass-good!

Efter det gick vi till Arkaden och spelade Time Crisis 4, sen blev det natt-fik! Perth is NICE! :)

Idag (söndag) åkte jag, Phoebei och hennes kompis Stanley som också går på skolan, till Fremantle för att fota och för att bara njuta av vädret, vi kollade även in några coola affärer, bla en second hand affär där jag hittade en vintage adidas jacka :) blå med vita streck!


Freo är slang för Fremantle, spana in bilderna >>HÄR<<!

En rätt händelserik och riktigt kul vecka!

Ibland känns det dock som om det här inte är verkligt, som om jag inte riktigt är här, jag iakttar och flyter med men himmelen känns så konstig och oändlig , jag kanske bara inte har vant mig än :).. Hoppas ni har det bra där hemma, saknar er! :)

1 comment:

Anonymous said...

hej bästis!! snygga bilder från ikea =) mamma tog med mig dit en dag när jag sakna sverige o så fick jag köttbullar det va mumma det!! =)